Friday, February 17, 2017

Khadeejah makan daun

Assalamualaikum Dan Salam sejahtera.
Haa..Entry dia kemain.
Makan daun? Makan ulam ka????
Hurm.. AL kisah... Di sekolah agama. Lepas habis sekolah pukul 5 petang, Kay akan bagi peluang kepadA Khadeejah untuk bermain di sekolah ( ada playhouse Dan gelongsor).
Bila Khadeejah Dan Ayshah bermain dengan kawan kawan sekolah agama, Kay berbual bual dengan ibu yang juga menunggu anaknya bermain.
Sedang asyik berbual, Khadeejah minta air. Kay cakap ada di dalam kereta.
Lepas minum air, Khadeejah cakap sakit lidah. Sambil menangis.
Kay pulak, lepas tengok dia nangis Kay Tanya kenapa sakit? Dia cakap dia makan (gigit) daun.
Kay tibai tangan dia dulu. Kay Tanya..Kenapa makan daun??
Hurm.. terus masuk kereta Dan balik ke Rumah.

Cerita banyak-banyak tak best.
So, let's enjoy some pixx.

Sekian, terima kasih.

Ini lah gambar daunnya yang Kay snap dalam kereta semasa nak pulang ke rumah. Khadeejah menangis Kat belakang. Tak tutup mulut. Kay Tanya, nak makan daun Ni lagi tak? Sampai he Rumah, terus mandi Dan gosok Gigi Dan lidah. Alhamdulillah semua nya OK.
Kemungkinan lidah rasa gatal. Kay pun tak pasti. Tak pula Kay nak mencuba gigit daun tu..

Lepas kecoh kejadian Khadeejah makan daun pokok duit, pihak pengurusan terus buang pokok pokok tersebut.

Pokok ini banyak dijumpai di kawasan masyarakat Cina. Yang ini, gambar Kay ambil diluar premis perniagaan orang Cina. Mungkin pokok ini untuk tarik ramai orang ke Tempat mereka kot. Siap ikat dengan reben merah lagi.
Warna merah Dan emas adalah warna Ong bagi orang Cina..
Ada perkongsian di aplikasi WhatsApp mengenai pokok duit duit ini Dimana 2 orang penyelidik yang membuat kajian berkaitan pokok duit ini mati disebalik leukemia ( kanser darah).
Nama pokok nya ialah pokok duit duit ataupun pokok pembawa tuah / Ong bagi masyarakat Cina.
Kay ada ke tapak semaian pokok, Dan Bertanyakan pada tokeh kedai, APA nama pokok tu, dia cakap Garcinia..Orang selalu tanam pokok Ni sebab daun tak selalu gugur Dan mudah dijaga. Juga sesuai diletakkan didalam kawasan Rumah.
Untuk lebih lanjut boleh klik
http://www.majalahsains.com/tiada-bukti-pokok-duit-duit-penyebab-kanser/
Pokok tu juga sering ditanam oleh masyarakat Cina. Kay tak pasti APA nama pokoknya. Tak silap, bergetah juga daun nya.


No comments:

Post a Comment

Salam Maal Hijrah 1439

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini hari Jumaat, penghulu segala hari bagi umat Islam. Jatuh juga hari pertama dalam kalender Hi...