Wednesday, November 6, 2013

Percubaan Kali kedua buak Kek Span Perisa Pandan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Kat Dubai pukul 10 20 malam..Kay baru je selesai buat kek span..
Tiba-tiba nak makan kek span perisa pandan pulak tu..
Mana nak cari perisa pandan kat Dubai nih?
Nasib baik Kay ada esen pandan..Cerita pasal buat kek ni, Kay bukan lah pandai sangat..
Baru je belajar buak kek sarang lebah dan kek span ni..
Bukan ape, kalau nak buat kek ni Kay lebih suka belajar dengan lihat demonstrasi..Kalau ikut resipi je, Kay takut bantat atau tak menjadi..Lagi pun kalau baca resipi tak sama dengan kita lihat macam mana orang buat..
Alhamdulillah Kay mempunyai seorang mak mertua yang pandai buat kek. Al maklum lah orang Sarawak..
Untuk pengetahuan, orang di Sarawak kalau hari raya tak buat kuih raya..mereka akan buat kek..
Bermacam-macam jenis kek..Kek Buah, Kek Perisa Pudina, Kek Lapis India, Kek Kelasi Mabuk, bermacam-macam jenis kek lah (banyak namanya..)!!!
Mak Mertua KAy ada satu buku log yang mana ada tertulis semua resipi!!!
Cuma Kay je malas nak baca dan buat..hehehe..In shaa Allah, akan ku cuba juga suatu hari nanti...chewahh.
Macam kek span ni, Kay dah kursus dengan Mak Mertua masa di Sibu..
Jadinya, Kay ada keberanian nak buat kek span ni..
Bukan apa, kek span ni kalau tak betul-betul, jadi kek bantat..hahahha..Kek tak naik dan sebagainya..
Untuk resipi mak mertua Kay, boleh klik

http://kay-hussin.blogspot.ae/2012/12/resipi-kek-span-perisa-pandan.html

Kali ni Kay buat ikut resipi dari www.cakeboss.com

Sebenarnya banyak cara nak buat kek span ni..Alasan kenapa Kay guna resipi dari cakeboss.com ialah sebab malas..

Kalau pakai resipi mak mertua, kena asingkan telur putih dan telur kuning..

Tengah pregnant ni, malas nak diri lama-lama..So Kay guna resipi cakeboss dimana telur tak perlu diasingkan. Cumanya kita kena pastikan masa pukul telur tu, sampai ke tahap ribbon stage. Kalau nak tahu apa itu ribbon stage, boleh la tengok cara-cara buat kek span di youtube.


Sekian terima kasih!!!
Inilah hasilnya..Alhamdulillah..Menjadi juga kek span ni..Hilang la rasa kempunan..

Bila potong, semua masak dan kek tak BANTAT!!!!

No comments:

Post a Comment

Ayshah dah sekolah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entry kali ini Kay nak kongsikan pasal kerenah Ayshah Bella bila hendak ke sekolah waktu pagi. Untuk ...