Friday, October 31, 2014

Resipi Eclairs

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Entry kali ini Kay nak tulis sedikit cara-cara membuat eclairs.
Untuk membuat eclairs, kita menggunakan choux dough iaitu adunan yang terdiri daripada mentega, air, tepung gandum dan telur.
Sangat mudah.
Apa-apapun terima kasih kepada Baking Guru iaitu Noor Saleha yang sudi mengajar Kay cara cara membuat eclairs. Kiranya bila dah tahu buat eclairs, secara automatiknya Kay dah boleh buat cream puff dan churros kerana ketiga-tiga menggunakan doh yang sama iaitu choux dough.
Haa...bukan eclairs sahaja Kay akan kongsikan..InshaAllah, Baking Guru akan mengajar bagaimana untuk membuat pavlova!!..
Semoga ilmu ini dapat diperpanjangkan dimanfaatkan kepada semua pembaca..chewahhh...

Cerita banyak banyak tak best so lets enjoy some pixx!!

Sekian terima kasih.

Ha..kalau nak buat kek atau pastri atau roti....mesti ada penimbang. Kiranya peralatan yang WAJIB la..

Resipi eclairs ini menggunakan 2 biji telur.

Sepatutnya 45gram mentega pada suhu bilik. Tapi kami terletak 47gram. Kira ok la..hihi

Mentega dicampurkan dengan 100 ml air dan dimasak sehingga mendidih.

Kemudian masukkan 60gram tepung gandum.

Masak doh tersebut.

Sehingga berkerak. Jangan sampai hangit pula...

Bila doh sudah berkerak. Tutup api dan sejukkan doh seketika dalam 5 minit. Kemudian bila doh dah sejuk sedikit, baru lah di tambahkan 2 biji telur yang telah dipecahkan diawal tadi. Baking Guru a.k.a Sal pernah masukkan telur pada adunan doh yang panas. Akibatnya..Eclairs tak NAIK!!

Cantik tak choux dough ni?

Ok..seterusnya masukkan dalam piping bag.

Mulakan buat bentuk cream puff ataupun eclairs.

Semasa membuat choux dough, panaskan terlebih dahulu ketuhar pada suhu 200C

Itu dia..bentuk bulat tu dipanggil puff..yang panjang panjang tu eclairs. TIPS: sapukan air diatas puff dan eclairs. Kalau tak mahu sapu pakai tangan, boleh juga pakai penyembur (spray)

Masukkan dalam ketuhar dalam 20-25 minit.

itu dia..eclairs naik dengan cantik.

Semasa menunggu eclairs siap dibakar, kita buat intinya iaitu krim. Mudah sahaja nak buat intinya..Hanya menggunakan whipping cream yang dibeli di pasaraya. Tuangkan whipping cream dari kotak, dan pukul sampai kembang seperti gambar dia atas.

Kami menggunakan whipping cream jenama Puck. Whipping cream ni cecair macam susu segar dalam kotak. Bila di pukul dengan whisker, cream tu mengembang.

Itu dia..Nampak gayanya eclairs dah boleh di keluarkan dari ketuhar.

itu dia..Eclairs dibiarkan sejeuk seketika. Dan kemudian dibelah tengah bagi memasukkan inti (whipped cream)

Ini pula ialah topping coklat. Kami menggunakan coklat chips separuh manis dan dicampurkan dengan sedikit susu segar. Panaskan diatas api sehingga cair.


Inilah hasilnya!! Untuk inti dalam nya (whipped cream), Kay suka untuk tambahkan  gula supaya lebih manis. Tapi ikut citarasa masing-masing. Kalau malas untuk buat topping coklat, Kay rasa pakai nuttela pon boleh..hahaha..Sekian terima kasih. Last but not least, shukran jazilan to Noor Saleha sebab sudi meluangkan masa untuk mengajar dan membuat demo masakan. Semoga ilmu ini menjadi ibadah dan dimanfaatkan semua.



No comments:

Post a Comment

Ayshah Bella ringan tulang

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera.  Apa khabar semua. Harap sihat hendaknya. Kita masih berperang dengan COVID 19. Elakkan tempat sesak, ...