Wednesday, December 10, 2014

Ayshah Bella First Birthday Celebration

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Baru Kay berkesempatan untuk tulis sedikit berkenaan tajuk entri diatas.
Iaitu sambutan harijadi pertama Ayshah Bella!!
Alhamdulillah.. Ayshah membesar dengan sihat. Semoga dirahmati dan diberkati Allah...
Haa..untuk sambutan harijadi ni Kay rancang 1 bulan awal iaitu pada bulan Oktober!
Bukan apa.. Kalau nak buat majlis, Lau Kong cakap buat betul betul.
Kay pula jenis jarang nak ajak kawan- kawan ke rumah. Kebetulan nak buat majlis harijadi anak, makanya Kay jemput semua kawan kawan datang ke majlis disamping  itu kawan - kawan yang belum pernah datang ke rumah Kay, boleh la datang melawat kawasan Kak Long..Hehe
Seperti sambutan harijadi Khadeejah Bella yang ke 2 tahun pada 2013 dimana Kay dan Lau Kong bergabung tenaga membuat hiasan majlis tema merah putih dan memasak nasi ayam, tahun ini menu utama ialah nasi tomato ayam masak merah dan temanya ialah ungu putih.
Kek kami beli sahaja sebabnya Kay tak pandai buat kek selain Kek Sarang Semut dan Kek Span Perisa  Pandan
Untuk resipi sila klik

http://kay-hussin.blogspot.ae/2014/10/resipi-kek-gula-hangus.html

http://kay-hussin.blogspot.ae/2012/12/resipi-kek-span-perisa-pandan.html

Kay belum belajar lagi. InshaAllah kalau ada kawan kawan di Dubai yang ingin berkongsi ilmu membuat kek, Kay amat berbesar hati untuk belajar!!
Cerita banyak banyak tak best..
So lets enjoy some pixx!!

Sekian terima kasih.


Kay menghantar gambar-gambar setiap persediaan majlis kepada WA kumpulan. Ini adalah gambar pertama dimana Kay nak tunjukkan wall paper bertemakan purple. Harga satu gulung wall paper tu ialah 78dirham. Kami menggunakan 2 gulung makan jumlah harga ialah 156 dirham.

Yang ini pula Kay nak tunjukkan bunga orkid warna purple tiruan yang di beli di IKEA yang terletak di Dubai Festival City berharga 39 dirham. Ouh..Oil burner yang berwarna putih tu berharga 7 dirham dibeli di Home Box yang terletak di Oasis Centre. Oil fragrance di beli di MAX juga terletak didalam Oasisi Centre berharga 5 dirham kalau tak silap..Kay letak bendera Emiriah Arab Bersatu sebab 2 December merupakan National Day UAE, manakala Ayshah pula lahir pada 3 December ..Kiranya masih dalam mode cuti umum sempena UAE NAtional Day la..

Yang ini pula scented candle yang juga dibeli di IKEA. Tak silap berharga 79 dirham. Bau Lavender! Sedap!!

Ok..belon adalah hiasan yang WAJIB bila buat majlis harijadi kanak-kanak..Tema tahun ini purple dan putih. Memandangkan agak sukar untuk mencari belon yang satu warna sahaja, makanya Lau Kong telah membeli online di eBAy. Jumlah belon purple dan putih ialah 30 dirham. 100biji warna purple dan 100 biji warna putih. Kami mengambil iktibar dari buat majlis harijadi Khadeejah yang ke 2 tahun, dimana agak sukar untuk membeli belon yang satu warna sahaja. Tetapi memandangkan tema ialah merah dan putih, dapat juga la beli belon warna merah dah putih tetapi ada tulisan happy valentines day..Apa yang seronok beli barangan secara online di Dubai ialah TIADA CUKAI yang dikenakan terhadap barangan yang dibeli secara online!!

Yang ini pula ialah hiasan (ribbon flower) yang dibuat sendiri oleh Lau Kong!! Kay tukang ambil gambar sahaja..hahahah...Lau Kong memang orang yang berseni..Kay ni orang yang bertangan kayu!!!heheheh

Ok..yang ini pula gambar bahan-bahan yang digunakan untuk masak Dalca. Kay bertanggungjawab dalam penyediaan makanan iaitu Ayam Masak Merah, Dalca, Acar Timun. Lau Kong pula bertanggungjawab terhadap hiasan majlis dan Nasi Tomato. Menggagau Kay bukak blog orang lain sebab nak cari resipi masak Dalca. Kay jarang masak Dalca. Malam sebelum majlis, Kay pergi beli sayur sayuran untuk masak dalca dan buah-buahan.

Cawan, pinggan plastik, sudu dan garpu pun warna PURPLE PUTIH! Kain alas pun warna purple putih..Kain alas meja tersebut Kay beli kain Cotton di Naif Market berharga 5 dirham per yard. Kay beli 3 yards dan jahit tepi sebelum dialaskan atas meja. Kalau tak dijahit tepinya, tak kemas sebab kain berbulu-bulu di tepinya.

Tadaa...Inilah kek harijadi Ayshah Bella..Kek Red Velvet. Hiasan yang kurang menarik ditambah pula salah ejaan nama..Apap apapun Alhamdulillah..Semua tetamu memuji kek tersebut sebab sedap. Kurang manis..Kek tersebut berharga 165 dirham. Untuk maklumat lanjut sila klik http://kay-hussin.blogspot.ae/2014/11/lemonade-sheikh-zayed-road-dubai.html


Inilah gambar keseluruhan ruang tamu yang telah dihias khas sempena majlis Ayshah Bella yang pertama. Semua tetamu yang hadir agak surprised dengan hiasan majlis. Ada yang bertanya dan tak percaya bila kami beritahu semua kami buat sendiri terutamanya hiasan belon tersebut!! Untuk hiasan belon, kami beli tapak payung picnic yang berharga 50 dirham satu. Kami beli 2 makanya jumlah keseluruhan ialah 100 dirham. Featured wall atau pun Wall of Fame (semua tetamu yang hadir, WAJIB untuk bergambar di Wall of FAme sebagai kenangan) dibelakang tu, hiasannya berharga 169 dirham, di beli di ACE Hardware yang juga terletak di Dubai Festival City.

Inilah meja yang menghidangkan makanan utama iaitu NAsi Tomato, Ayam Masak Merah, Dalca, Acar Timun. AIr minuman utama ialah Ribena!! Kenapa kami pilih Ribena?? Sebab Ribena warna PURPLE!! hehehe

Yang ini pula meja untuk bahan kudapan dan buaha-buahan. Kami hidangan buah mata kucing product of Thailand, Anggur product of USA dan Limau Mandarine product of China. Kerepek pisang, kerepek pedas, popiah, kuih suji semua Kay bawak dari tanahair tercinta iaitu Malaysia...Alhamdulillah majlis berjalan lancar dan semua tetamu berpuas hati dengan layanan dan makanan yang dihidangkan. Sebagai tuan rumah, kami juga berpuas hati terutamanya bab makanan sebab Kay risau kalau makanan tak sedap. Yelah..sebab kami yang masak sendiri. Dah la Kay kurang pandai memasak. Heheheh..

No comments:

Post a Comment

Ayshah Bella ringan tulang

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera.  Apa khabar semua. Harap sihat hendaknya. Kita masih berperang dengan COVID 19. Elakkan tempat sesak, ...