Tuesday, March 3, 2015

Resipi Ayam Masak Merah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Entry kali ni Kay nak kongsikan resipi ayam masak merah.
Kay dah beberapa kali buat ayam masak merah.
Cuma tak berani nak tulis resipi.
Kebetulan, Kay pernah makan Ayam Masak Merah yang dibuat oleh Kak Nurrul Aqmar setahun setengah yang lalu!! Masa tu Kay tengah pregnantkan Ayshah Bella..
Dan Kay berkenan dengan cara masakan nya. Memang sedap mengikut citarasa tekak Kay..
Alhamdulillah, hari ini Kak Nurrul meluangkan masa dan datang ke rumah untuk mengajar Kay.
Terima kasih dan semoga ilmu yang dikongsikan ini menjadi amal jariah dan apa yang dihajati di perkenankan Allah.
Tiada pengeras yang diminta...heheh..
Tapi Kay bagi sedikit serbuk kopi Sibu memandangkan suami Kak Nurrul sememangnya suka kan kopi.
Itu juga sebagai tanda terima kasih Kay kerana En Effendi mengizinkan isteri tercintanya, Kak Nurrul untuk datang ke rumah Kay bagi memberikan demo cara cara memasak Ayam Masak Merah.

Cerita banyak banyak tak best.

So lets enjoy some pixx!!

Sekian terima kasih.


Bahan-bahan tumisan yang telah siap di kisar. Berjumlah 500gram.
3 labu bawang merah besar, 5 ulas bawang putih, 2 inci lengkuas, 1 inci halia, 4 batang serai.
Kay menggunakan 1.5 kilo ayam. Ayam digaulkan dengan garam dan serbuk kunyit  Kemudian digoreng sehingga masak. Bukan separuh masak. 

Tumiskan bahan-bahan kisar menggunakan lebihan minyak gorengan ayam.

Masukkan juga cili boh (cili kering yang dikisar halus). Berjumlah 500gram.
Sukatan cili kisar ikut citarasa masing-masing.
Kay gunakan cili kering yang dibawa dari Malaysia. Makanya warna merah yang cantik. Merah menyala
Bukan nya Dubai tiada cili kering.. Ada..Untuk info sila klik

http://kay-hussin.blogspot.ae/2014/07/cili-kering-di-dubai.html

Cumanya cili keringnya tak cantik. Iaitu sambal akan nampak merah lebam.

Tumiskan bahan-bahan kisar sehingga terbit minyak ataupun pecah minyak.
Kemudian masukkan bahan perasa iaitu gula merah, gula pasir, garam, 1 ketul kiub ayam,1 sudu besar cili sos, 2 sudu besar tomato puree.


Kay gunakan tomato puree jenama kimball




Macam macam jenis tomato..

Setelah cukup semua rasa, masukkan ayam goreng yang telah siap masak 

Gaul sehingga rata

Masukkan juga hirisan bawang besar. Maka siap lah hidangan Ayam Masak Merah.

No comments:

Post a Comment

Happy 40th birthday husband!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar semua? Harap sihat sihat sahaja.. Entry kali ini Kay nak abadikan serba sedikit sambutan ...