Wednesday, December 10, 2014

My new kitchen gadget Kuvings Slow Juicer

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Entri kali ni Kay nak kongsikan peralatan terbaru di dapur Kay!!
Sebenarnya dah lama Kay nak beli slow juicer.
Kay ada juicer tetapi conventional juicer yang berharga 150 dirham.
Kay pakai beberapa kali sahaja sebab juicer tersebut tidak memerah habis jus dalam buah-buahan dan bunyi motor juicer tersebut macam bunyi mesin potong rumput (bising)
Apakah slow juicer?
Apa yang menbuatkan Kay nak beli slow juicer?

Ouh..Kay bukan nak promote, tetapi berkongsi kegembiraan dan kepuasan hati membeli slow juicer.
Kalau kawan-kawan nak datng dan mencuba, jemput datang kerumah..Boleh bawa buahan-buahan masing masing dan merasainya sendiri!

Cerita banyak-banyak tak best.
So lets enjoy some pixx!!

Sekian terima kasih.


Inilah gambar slow juicer jenama Kuvings. Buatan Korea. Ouh..yang ini ialah di dapur Kak Niza. Ini gambar kali pertama Kay melihat sendiri Kuvings secara live. Kebetulan Lau Kong ada urusan untuk berjumpa En Husni, suami kepada Kak Niza. Makanya Kak Niza menjemput Kay sekeluarga untuk datang ke rumah dan sarapan bersama-sama. Kak Niza siap-siapka buah-buahan yang hendak digunakan iaitu 4 biji oren, 4 biji epal merah dan 2 batang lobak merah. Kak Niza suruh Kay masukkan buah-buahan tersbut. Memang tak bising bunyi slow juicer tersebut.
Susun atur pinggan dan makanan diatas meja. Sungguh tertib Kak Niza menyiapkan meja. Itu yang Kay ambil gambar. Nampak tak satu jug jus buah-buahan di hujung meja?

Tewrima kasih Kak Niza sebab menghidagkan Lontong. Kak Niza tahu Kay orang Johor jadi memang buat lontong untuk Kay ditambah juga Kak Niza dah lama tak makan lontong. Terima kasih banyak banyak diatas layanan mesra Kak Niza. Dapat makan lontong dan juga merasai kesegaran jus yang diperah oleh Kuvings Slow Juicer. Lau Kong juga rasa surprised dengan jus tersebut.

Tada..Lontong hasil tangan Kak Niza..Alhamdulillah. Sedap dan semoga Allah murahkan rezeki kak Niza sekeluarga. Ameen.

Selain dihidangkan dengan jus, ada juga kopi jenama Tuah. Kay kenal kopi Tuah ni bila duduk Dubai. Masa di Malaysia tak ada pulak Kay tahu pasal kopi Tuah ni. Mungkin sebab Kay bukan kaki kopi kot.. Sedap..

Lepas merasai keenakkan jus yang diperah menggunakan slow juicer, kami tak sabar untuk membelinya. Kay ada buat survey slow juicer jenama HUROM. Kay ada juga ternampak HUROM ini dijual di booth di Malaysia beberapa tahun yang lepas. Berharga RM1499. Tetapi masa tu Kay tak terbuka hati untuk membelinya sebab mahal. Yang ini HUROM yang dijual do AASONS Sale Dubai, harganya 925 dirham selepas sale. Tetapi Kay tak beli yang ini.

Hati KAy terpaut dengan slow juicer jenama Kuvings yang berharga 1650 dirham. memang mahal tetapi Kay rasa puas hati. Bukan sahaja dapat buat jus tetapi juga smoothies. Kay tambah lagi 00 dirham untuk mendapatkan strainer untuk membuat aiskrim (sorbet).  Lebih gembira bila dapat buatkan jus segar untuk Lau Kong dan diri sendir. Sekarang Kay nak jinak-jinak bagi Khadeejah dan Ayshah minum jus. Buat masa sekarang ni, Khadeejah suka makan sayur-sayuran seperti lobak merah dan brokoli. Jadi Kay berharap agar mereka dapat minum jus buah-buahan untuk kesihatan dan diet yang seimbang.

tadaa...inilah dia jus oren, epal dan lobak merah yang Kay buat sendiri. Sungguh menyegarkan. Kay dah mencuba  jus anggur dan epal, celery dan epal hijau, dan rock melon jus.. Alhamdulillah semua nya sedap Ouh..jangan risau pasal resipi sebab ada buku resipi yang diberikan sekali secara percuma. So far Kay pakai slow juicer ni ok. Nak basuh pun senang. Cuma kena pastikan sinki ada penapis lubang kecil untuk mengelakkan sinki tersumbat dengan sisa-sisa buahan yang telah diperah. Untuk basuh penapis juicer ini cuma gunakan berus yang dibekalkan dan tidak perlu risau jari luka seperti kita basuh strainer juicer conventional yang bergerigi tajam. . 

4 comments:

  1. Assalamualaikum puan nak tanya bila beli di dubai tu convert duit malaysia jadi berapa ya? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussal..masa tu duit Malaysia besar 20sen. 1 dirham Sama dengan 80sen.so harganya ialah rm 1320

      Delete
  2. Another cool feature of the Hurom HU 100 Slow Juicer is the fast clean-up. I'm always rushed in the morning, so I love it that it is self-cleaning. That is one of the worst things about the Green Star, it took so long to clean, and there were always so many parts to take apart and clean, and for most people like me they just don't have the time for all that. Best slow juicer in India

    ReplyDelete

Ayshah Bella ringan tulang

 Assalamualaikum dan Salam sejahtera.  Apa khabar semua. Harap sihat hendaknya. Kita masih berperang dengan COVID 19. Elakkan tempat sesak, ...